To gange hyldest til den danske natur

-I mange af fotografierne er der noget på spil, som viser hen til dagens Danmark. Andre er tidløse guldalderpasticher, som tydeligt står i gæld til Lundbye.

Sådan beskriver koordinator og medlem af dommerkomitéen, Axel Gadegaard kort de 872 fotos, der blev indsendt til Lundbye Kunstfestivals landsdækkende fotokonkurrence ”Det kjære Danmark 2021”. Søndag kåredes de tre vinderfotos, da udstillingen med 66 af konkurrencens billeder med 46 fotografers fortolkning af Danmark 2021 åbnede i Stalden på Lerchenborg Slot.

Dommerkomitéen med Danmarks mest anerkendte landskabsfotograf Kirsten Klein, billedkunstner Maja Lisa Engelhardt, museumsinspektør Jesper Sejdner Knudsen og Axel Gadegaard, havde ikke været i tvivl. Vinderen af førstepræmien på 5.000 kr. er Lone Athanasakis fra Fårevejle for natbilledet ”Mælkevejen over gravhøjen på Vejrhøj”.

”Dette natbillede fangede mig øjeblikkeligt med sin stærke enkelhed og de store dybder,” skriver Kirsten Klein i sin motivering.

Andenpræmien på 3.000 kr. gik til Camilla Lundbye fra Odense for billedet ”Skumringsbad, 2021” fra Dovns Klint på sydspidsen af Langeland. Tredjepræmien på 2.000 kr. fik Ole Yssing, Nyborg, for billedet ”Det mørke Jylland”.

Axel Gadegaard åbner udstillingen på Lerchenborg og kårer vinderne af fotokonkurrencen “Det kjære Danmark 2021”. Foto: Ole Brandt.

Der var stort opbud af ferniseringsgæster på Lerchenborg. Fotoudstillingen deler plads med keramiker Anne Rolsted spændende projekt ”52 vaser – 52 buketter” med lige så mange rakubrændte vaser som året har uger. Alle matcher det, der vokser i grøftekanten, markskellet, skovkanten eller på engen og brakmarken og er særlig smukt og inspirerende i lige netop den uge.

-En hyldest til den danske natur og al den helse og livskvalitet, den har at byde på, siger Anne Rolsted om sit projekt, som også omfatter en bog med fotos af vaser og buketter.

Udstillingen på Lerchenborg har også en tredje del: H.C. Andersen Art Center præsenterer på plancher planerne om et kunst-, kultur, historisk oplevelses- og videnscenter på netop Lerchenborg.

Udstillingsgæster studerer Camilla Lundbyes præmierede billede “Skumringsbad”. Foto: Ole Brandt.
Keramiker Anne Rolsted i godt selskab med nogle af sine vaser. Foto: Ole Brandt.
Et lille udsnit af Anne Rolsted keramikprojekt, der kan ses på Lerchenborg til og med 12. september. Foto: Ole Brandt.
Lone Athanasakis’ vinderbillede “Mækevejen over gravhøjen på Vejrhøj.”
“Dette nattebillede fangede mig øjeblikkeligt med sin stærke enkelhed og de store dybder.
Ved gentagne gennemgange af alle billederne stod dette ene ud som en klar vinder for mig.
Dets stramme komposition, med mælkevejens stjernetåger som et lysende bælte bag den kuplede gravhøj,
flankeret af de levende træer, beskriver den uendelige historie fra nutiden og langt tilbage til vore
forfædre, bundet sammen af universets himmelhvælv. Minder os om, hvor længe vi har været her på
vores enestående plet i verden og er en levende del af helheden på denne blå planets uendelige, lange
bevægelse.” Kirsten Klein.
Camilla Lundbyes “Skumringsbad, Dovns Klint Langeland” fik andenpræmien.
“Et fotografis væsen er knyttet til lys. En kunstner kan altid male, selv i mørke, og en billedhugger kan
altid forme, også i mørke, men fotografen står i pagt med lyset, og dette vidunderlige fotografi fortæller
om den harmoni, som der er imellem dyr og natur, imellem himmel og jord og imellem lys og skygge.
Køerne suger lyset til sig, som næring, på samme måde som de drikker af vandet og spiser af græsset.
Tiden er standset fra dette sekund, som fotografen har valgt til at indfange Det kjære Danmark.”
Maja Lisa Engelhardt

Ole Yssings “Det mørke Jylland. Midtjylland,”fik tredjepræmien.
“To grusveje, der ikke fører noget sted hen. En ret stor vandpyt. Marker, der ligger brak. Et par huse, der
skutter sig i landskabet. Langt væk en kirke. Alt sammen under en stor dramatisk himmel med skiftende
sorte, blågrå og lysere skydække. Hverdagselementer i et landskab, vi ofte har mødt og ikke tænkt nærmere
over. I dette foto – med sine mange motiviske dele og elementer – samles alle de enkelte indtryk til et
nærmest visuelt monument over hverdagslandskabets mangfoldighed. Der er intet levende i billedet,
hverken dyr eller mennesker; udelukkende lysets og vindens bevægelser. Alligevel er billedet fuldt af spor
af menneskelig aktivitet, men underlagt naturens egne lovmæssigheder.”
Jesper Sejdner Knudsen

Flere nyheder