Lundbye Kunstfestival 2018

En stille boligvej med hans navn. En bronzebuste ved kirkemuren i Højbyen.  En sørgeligt ramponeret mindeplade, der markerede hans fødehjem i Skibbrogade.

Det var stort set det eneste, der i mange år knyttede guldaldermaleren Johan Thomas Lundbye til sin føde- og barndomsby Kalundborg.

I 2018 var det 200 år siden, han blev født, og nu var det på tide at trække en af de allerbedste malere fra 1800-tallets danske guldalder, ud af relativ glemsel i den by, han som voksen vendte tilbage til mange gange. Og hvor han tegnede og malede nogle af sine fineste billeder.

En lille gruppe lokale Lundbye-entusiaster fik sammen med Kalundborg Kunstforening sat en festival i scene. I knap to måneder, fra 7. juli til 2. september, blev der budt på et afvekslende program med kunstudstillinger, foredrag og omvisninger, guidede ture og koncerter.

Et par måneder inden festivalen, på Lundbyes dødsdag 30. april, indbød Kalundborg Turistforening til indvielse af en ny Lundbye-mindeplade på huset i Skibbrogade som erstatning for den gamle fra 1948 (100-året for kunstnerens død).

Lokal kunsthistorie

Festivalen åbnede 3. juli med en udstilling på Bispegården – og en bogudgivelse. Forfatter og lokalhistoriker Palle Bruun Olsen havde skrevet bogen ”Kunst og kunstnere på Kalundborgegnen – lyset, landskabet, historien og relationerne” – den første samlede fortælling om billedkunstnere, som fra 1600-tallet til vor tid har virket i og ved Kalundborg. Et fornemt værk, der væver kunst- og lokalhistorie sammen.

Bogen blev udgivet F Kalundborg Kunstforening, der også stod bag udstillingen ”Kunst og kunstnere på Kalundborgegnen” på Bispegården med værker af nogle af de mange kunstnere, der er omtalt i bogen.

I flæng kan nævnes Johannes Glob, Valdemar Irminger, M. Kaalund Jørgensen, Gudmund Olsen, Hans Sørensen, Otto Bache, Edgar Funch, Ole Find. Grete og Mogens Balle og Maja Lisa Engelhardt.

Enestående udstilling

11. august rykkede en ny og ganske enestående udstilling ind i Bispegården. 100 billeder af Lundbye, der alle var i privat eje: Oliemalerier, akvareller, tegninger, skitser. Hovedparten havde aldrig været udstillet før. Billedkunstner og Lundbye-discipel Maja Lisa Engelhardt, der selv er vokset op ved Kalundborg, stod for kuratering sammen med cand. mag. I kunsthistorie Sarah Fredholm.

Udstillingen fik mange rosende ord med på vejen.

”Det er ganske imponerende, at det er lykkedes at sammensætte en udstilling med så mange og så gode værker, hvoraf ingen tilhører offentlige samlinger. Lundbye var ikke Eckersberg. Men på mange måder var han i højere grad end sine samtidige inkarnationen af de idealer, som knyttes till Guldalderen, og udstillingen på Bispegården er derfor et væsentligt bidrag til historien om Guldalderens kunst,” skrev historikeren Jes Fabricius Møller.