Nyheder

Unge blikke på guldalderen

Udstilling på Kalundborg Gymnasium med elevarbejder og gymnasiets egen spændende kunstsamling.

Kalundborg Gymnasium deltager også i sommerens Lundbye Kunstfestival.

Gymnasiets billedkunstelever har sat sig ind i den danske guldalder i 1800-tallet og taget udgangspunkt i guldalderen i deres eksamensprojekter.

-Billedkunstlokalet var corona-lukket i store dele af foråret, men eleverne har fået lavet mange fine værker, fortæller billedkunstlærer Annette Bach Møller.

22 af elevernes værker kan ses på gymnasiet i weekenderne 14.-15. og 21.-22. august.

Nogle af eleverne har, ligesom guldaldermalerne, arbejdet med naturen eller familien som motiv, hvor de selv har bygget billedet op. Andre har lavet en personlig fortolkning af et guldaldermaleri.

Spændende kunstsamling

Sammen med de 22 billeder præsenterer gymnasiet sin fine og meget alsidige kunstsamling, der er blevet genophængt efter en længerevarende ombygning og udvidelse af bygningerne i J. Hagemann-Petersens Allé.

-Alle besøgende skal være velkomne til at gå rundt og se gymnasiets egen samling, som rummer værker af flere kendte kunstnere, tidligere elever og lærere. Blandt de tidligere elever er f.eks. Morten Modin og Maja Lisa Engelhardt, og de tidligere lærere er blandt andre Hans Sørensen og Axel Gadegaard, fortæller Annette Bach Møller.

Der er også værker af Mogens Balle, Torben Heron, Gerda Swane, Arne Haugen Sørensen, Gudmund Olsen, Frede Christoffersen og mange, mange flere.

-Med andre ord er det en samling, der er tæt knyttet til gymnasiet, Kalundborg og Vestsjælland, siger Annette Bach Møller.

Et af de 22 elevarbejder, der vises på Kalundborg Gymnasium, Laura Lademann Rasmussens billede “Gravhøj med vindmøller”. Privatfoto.

Lundbye går til scenen

Lundbye Kunstfestival byder på teater, foredrag, fotomaraton og en tur i J.Th. Lundbyes fodspor.

Han døde for 173 år siden, men Johan Thomas Lundbye bliver ved med at fascinere. Som maler og som menneske.

Der er gennem årene udkommet adskillige bøger om guldaldermaleren med det sammensatte væsen. Psykiateren Ib Ostenfeld skrev sågar disputats om ham i 1937 med titlen ”Johan Thomas Lundbye. Et stemningslivs historie”. Han mener, at den humørsvingende Lundbye led af en relativt mild form for maniodepression.

Så nyligt som i marts i år udkom romanen ”Hulemennesket”, der udspiller sig under Lundbyes ophold i Rom i 1845 og munder ud i forfatteren Peter Løhrs originale bud på, hvad der skete, da Lundbye døde som kun 29-årig i 1848 ved fronten i den første slesvigske krig i det, der officielt var en vådeskudsulykke.

Radioteater foran publikum

Lørdag den 14. august præsenterer Lundbye Kunstfestival i Kalundborg et nyskrevet teaterstykke om Lundbyes sidste leveår. Stykket bygger på den flittigt skrivende malers dagbøger og breve, og det er forfatteren Jens Balslevs bud på en fortolkning af det spegede forhold mellem dæmoner, kunst og kærlighed i Lundbyes liv. Titlen  ”En vildsom kugle” er hentet fra de allersidste ord i Lundbyes dagbøger: “Om en vildsom Kugle —- da vil den kun bringe et Hjerte til Ro, der lider af smerteligere Saar. Gud velsigne Danmark! Og min Moder!”

Stykket vises i samarbejde med Odsherred Teater som en dramatiseret oplæsning uden scenografi. En slags radioteater foran publikum.

Peter Løhr deltager efter stykket i en diskussion om stykket sammen med Jens Balslev, teaterleder Simon Vagn Jensen og publikum. Stedet er Stalden på Lerchenborg Slot, og stykket opføres også 19. august.

Foredrag og fotomaraton

17. august handler det om guldalderens landskab og dets indflydelse på vore dages fredning og naturpleje. Foredragsholder på Bispegården er biolog Claus Helweg Ovesen.

14. august og igen 4. september står Kalundborg Fotoklub for en fotomaraton med start fra Lerchenborg Slot. I løbet af fire timer skal deltagerne illustrere fire emner med forbindelse til guldalderen – ét billede pr. emne. Der er præmier begge dage til nummer 1, 2 og 3. Konkurrenceregler og tilmelding på www.kalundborgfotoklub.dk eller www.lundbyekunstfestival.dk

15. august er der en guidet tur til syv Lundbye landmarks i Kalundborg og Raklev – steder, som enten er knyttet til Lundbyes navn, eller hvor han fandt motiver til nogle af sine billeder. Hans-Henrik Nielsen fra Kalundborg Turistforening er guide.

Johan Thomas Lundbye, her portrætteret af vennen P.C. Skovgaard i 1845, var som maler et kæmpe naturtalent, men han var plaget af tvivl om egne evner. Det privatejede portræt er med på udstillingen ”Tre venner” på Bispegården
Den guidede tur 15. august til Lundbye-steder i Kalundborg og Raklev kommer omkring Vriedyssen på Raklev Høje. Billedet her er en skitse til Lundbyes berømte billede af dyssen, og den vises på udstillingen med privatejede værker på Bispegården. Foto: Narayana Press.

To gange hyldest til den danske natur

-I mange af fotografierne er der noget på spil, som viser hen til dagens Danmark. Andre er tidløse guldalderpasticher, som tydeligt står i gæld til Lundbye.

Sådan beskriver koordinator og medlem af dommerkomitéen, Axel Gadegaard kort de 872 fotos, der blev indsendt til Lundbye Kunstfestivals landsdækkende fotokonkurrence ”Det kjære Danmark 2021”. Søndag kåredes de tre vinderfotos, da udstillingen med 66 af konkurrencens billeder med 46 fotografers fortolkning af Danmark 2021 åbnede i Stalden på Lerchenborg Slot.

Dommerkomitéen med Danmarks mest anerkendte landskabsfotograf Kirsten Klein, billedkunstner Maja Lisa Engelhardt, museumsinspektør Jesper Sejdner Knudsen og Axel Gadegaard, havde ikke været i tvivl. Vinderen af førstepræmien på 5.000 kr. er Lone Athanasakis fra Fårevejle for natbilledet ”Mælkevejen over gravhøjen på Vejrhøj”.

”Dette natbillede fangede mig øjeblikkeligt med sin stærke enkelhed og de store dybder,” skriver Kirsten Klein i sin motivering.

Andenpræmien på 3.000 kr. gik til Camilla Lundbye fra Odense for billedet ”Skumringsbad, 2021” fra Dovns Klint på sydspidsen af Langeland. Tredjepræmien på 2.000 kr. fik Ole Yssing, Nyborg, for billedet ”Det mørke Jylland”.

Axel Gadegaard åbner udstillingen på Lerchenborg og kårer vinderne af fotokonkurrencen “Det kjære Danmark 2021”. Foto: Ole Brandt.

Der var stort opbud af ferniseringsgæster på Lerchenborg. Fotoudstillingen deler plads med keramiker Anne Rolsted spændende projekt ”52 vaser – 52 buketter” med lige så mange rakubrændte vaser som året har uger. Alle matcher det, der vokser i grøftekanten, markskellet, skovkanten eller på engen og brakmarken og er særlig smukt og inspirerende i lige netop den uge.

-En hyldest til den danske natur og al den helse og livskvalitet, den har at byde på, siger Anne Rolsted om sit projekt, som også omfatter en bog med fotos af vaser og buketter.

Udstillingen på Lerchenborg har også en tredje del: H.C. Andersen Art Center præsenterer på plancher planerne om et kunst-, kultur, historisk oplevelses- og videnscenter på netop Lerchenborg.

Udstillingsgæster studerer Camilla Lundbyes præmierede billede “Skumringsbad”. Foto: Ole Brandt.
Keramiker Anne Rolsted i godt selskab med nogle af sine vaser. Foto: Ole Brandt.
Et lille udsnit af Anne Rolsted keramikprojekt, der kan ses på Lerchenborg til og med 12. september. Foto: Ole Brandt.
Lone Athanasakis’ vinderbillede “Mækevejen over gravhøjen på Vejrhøj.”
“Dette nattebillede fangede mig øjeblikkeligt med sin stærke enkelhed og de store dybder.
Ved gentagne gennemgange af alle billederne stod dette ene ud som en klar vinder for mig.
Dets stramme komposition, med mælkevejens stjernetåger som et lysende bælte bag den kuplede gravhøj,
flankeret af de levende træer, beskriver den uendelige historie fra nutiden og langt tilbage til vore
forfædre, bundet sammen af universets himmelhvælv. Minder os om, hvor længe vi har været her på
vores enestående plet i verden og er en levende del af helheden på denne blå planets uendelige, lange
bevægelse.” Kirsten Klein.
Camilla Lundbyes “Skumringsbad, Dovns Klint Langeland” fik andenpræmien.
“Et fotografis væsen er knyttet til lys. En kunstner kan altid male, selv i mørke, og en billedhugger kan
altid forme, også i mørke, men fotografen står i pagt med lyset, og dette vidunderlige fotografi fortæller
om den harmoni, som der er imellem dyr og natur, imellem himmel og jord og imellem lys og skygge.
Køerne suger lyset til sig, som næring, på samme måde som de drikker af vandet og spiser af græsset.
Tiden er standset fra dette sekund, som fotografen har valgt til at indfange Det kjære Danmark.”
Maja Lisa Engelhardt

Ole Yssings “Det mørke Jylland. Midtjylland,”fik tredjepræmien.
“To grusveje, der ikke fører noget sted hen. En ret stor vandpyt. Marker, der ligger brak. Et par huse, der
skutter sig i landskabet. Langt væk en kirke. Alt sammen under en stor dramatisk himmel med skiftende
sorte, blågrå og lysere skydække. Hverdagselementer i et landskab, vi ofte har mødt og ikke tænkt nærmere
over. I dette foto – med sine mange motiviske dele og elementer – samles alle de enkelte indtryk til et
nærmest visuelt monument over hverdagslandskabets mangfoldighed. Der er intet levende i billedet,
hverken dyr eller mennesker; udelukkende lysets og vindens bevægelser. Alligevel er billedet fuldt af spor
af menneskelig aktivitet, men underlagt naturens egne lovmæssigheder.”
Jesper Sejdner Knudsen

Hovedudstilling er åbnet

”Hold ved Skovgaard og mig. Lad os sammen stræbe mod ét mål: at gengive Danmarks natur, som den træder frem i folk og fæ, land og hav…” skrev Johan Thomas Lundbye i april 1844 til sin ven og malerkollega Lorenz Frølich.

Venskabet mellem guldaldermalerne Lundbye, Frølich og P.C. Skovgaard er temaet for hovedudstillingen på sommerens Lundbye Kunstfestival i Kalundborg. Lørdag åbnede udstillingen med en velbesøgt fernisering. de fleste kom

Venskabet mellem de tre kunstnere J.Th. Lundbye, Lorenz Frølich og P.C. Skovgaard fra 1800-tallets danske guldalder foldes smukt ud på udstillingen ”Venskab og fællesskab” – hovedudstillingen på sommerens Lundbye Kunstfestival i Kalundborg.

Udstillingen åbnede lørdag på Bispegården med stor deltagelse trods konkurrence fra de danske håndboldherrers OL-guldkamp. Åbningstalen blev holdt af filosof og Søren Kierkegaard-forsker Ettore Rocca.

De over 150 privatejede billeder blev studeret og beundret. Det handler om værker, som til daglig lever et stille liv i private samlinger. De fleste har ikke været udstillet offentligt før. “Skjulte skatte”, kalder udstillingens kurator Maja Lisa Engelhardt dem i det 152 sider store bogkatalog.

Til kataloget har Jette Baagøe, tidligere direktør for Jagt- og Skovbrugsmuseet, skrevet inspireret om venskabet og arbejdsfællesskabet mellem de tre guldaldermalere og om den tid, de levede i.

Udstillingen kan ses til og med 12. september. Og man kan med fordel kombinere besøget på Bispegården med at se udstillingen “Lundbye og hans venner” på Kalundborg Museum med museumsejede værker af de tre kunstnere.

Filosof Ettore Rocca åbner udstillingen på Bispegården. I forgrunden til højre lytter tidl. museumsdirektør Jette Baagøe, som har skrevet teksten til udstillingens meget flotte bogkatalog. Foto: Ole Brandt.
Trængsel ved salgsbordet med kataloger, bøger og andre spændende sager. Foto: Axel Gadegaard.
Godsejer Hans Christian Teisen, Vognserup, forklarer detaljer i P.C. Skovgaards billede “Alléen ved Vognserup” – et af udstillingen store malerier. Foto: Axel Gadegaard.
Efter åbningen af udstillingen “Venskab og fællesskab” på Bispegården opførte Graabrødre Kammerkor Niels W. Gades korballade “Elverskud” for en fyldt Vor Frue Kirke. Foto: Axel Gadegaard.

Lundbye er vendt hjem

Selv vejret var, som borgmester Martin Damm bemærkede, med sol og lette skyer i Lundbye-lune, da en talstærk skare af kalundborgensere og gæster ude fra lørdag bød Johan Thomas Lundbye velkommen hjem til Kalundborg.

Billedkunstner og Lundbye-discipel Maja Lisa Engelhardts bronzeskulptur af en af byens bedste kendte sønner (i hvert fald uden for Kalundborg) blev afsløret på det befærdede hjørne, hvor J. Hagemann-Petersens Allé møder Klosterparkvej. Og hvor land og by mødtes på Lundbyes tid.

Den 2,4 meter høje og 500 kilo tunge skulptur blev officielt overdraget til Kalundborg Kommune af Holger Prehnum fra den lokale Lundbyekomité, som i tre år har arbejdet på at realisere skulpturprojektet og Lundbyes hjemkomst med økonomisk støtte fra Bent O. Jørgensens Fond, Den Danske Forskningsfond og Kalundborg Kommune.

Vestsjællands Kammerkor skabte med danske sange en fin musikalsk ramme om begivenheden.

Maja Lisa Engelhardt fortæller om skulpturens tilblivelse. Foto: Ole Brandt.
Og her er han så. Lundbye er hjemme i Kalundborg, omgivet af bysbørn og andet godtfolk. Foto: Ole Brandt.
Skulptur i jordhøjde. Man skal forestille sig guldaldermaleren Lundbye med tegne- og malegrejet under armen på vej hjem til bedsteforældrenes hus i Skibbrogade fra en af sine ekskursioner til sit elskede Røsnæs. Foto: Ole Brandt.
Formand Holger Prehnum overrakte på vegne af Lundbykomitéen overdragelsesdokumentet for Lundbye-skulpturen til borgmester Martin Damm på vegne af Kalundborg Kommune. Foto: Axel Gadegaard.
Vestsjællands Kammerkor sang danske sange og varmede stemmerne op foran Sigrid Undsets Hus på Torvet. Foto: Ole Brandt.
Fælles fodslag. Johan Thomas Lundbye får følgeskab af Maja Lisa Engelhardt og borgmester Martin Damm. Foto: Axel Gadegaard.

En udstilling med skjulte skatte

På Bispegården i Kalundborg er der fuld gang i forberedelserne til Lundbye Kunstfestivals hovedudstilling med privatejede værker af de nære venner J.Th. Lundbye, Lorenz Frølich og P.C. Skovgaard.

Ophængningen af de cirka 160 billeder bliver styret af Maja Lisa Engelhardt. Hun har valgt at dele udstillingen i fire afsnit efter billedernes motiver: Dyr, natur, mennesker og mytologi.

Der er skitser, tegninger, grafik og malerier, og der er billeder, som viser de tre guldaldermalere fra sider, som de ikke er mest kendt for, men som de også mestrede. Hvis man f.eks. forbinder Lorenz Frølich med hans bogillustrationer og især hans drabelige skildringer af nordiske guder og helte, bliver man her mindet om, hvor fremragende en landskabs- og portrætmaler, han også var.

Meningen har ikke været at præsentere en kunsthistorisk udstilling men at ”åbenbare skjulte skatte, som har ventet på at blive plukket eller set på som forårsblomster og trækfugle,” som Maja Lisa Engelhardt skriver i det flotte bogkatalog med fornemme gengivelser af de mange billeder.

Jette Baagøe, tidligere direktør for Jagt- og Skovbrugsmuseet har skrevet en inspireret og oplysende tekst om de tre guldaldermaleres venskab og samtid.

Maja Lisa Engelhardt i gang med at ordne de mange spændende privatejede billeder. Foto: Ole Brandt.

Som dyremaler var og er J.Th. Lundbye kendt ikke mindst for sine køer. Men her han indfanget en kat med pensel og farver. Billedet, der er i privat eje, er en af de skjulte skatte, der kommer frem i lyset på Bispegården. Foto: Narayana Press.