Nyheder

To gange hyldest til den danske natur

-I mange af fotografierne er der noget på spil, som viser hen til dagens Danmark. Andre er tidløse guldalderpasticher, som tydeligt står i gæld til Lundbye.

Sådan beskriver koordinator og medlem af dommerkomitéen, Axel Gadegaard kort de 872 fotos, der blev indsendt til Lundbye Kunstfestivals landsdækkende fotokonkurrence ”Det kjære Danmark 2021”. Søndag kåredes de tre vinderfotos, da udstillingen med 66 af konkurrencens billeder med 46 fotografers fortolkning af Danmark 2021 åbnede i Stalden på Lerchenborg Slot.

Dommerkomitéen med Danmarks mest anerkendte landskabsfotograf Kirsten Klein, billedkunstner Maja Lisa Engelhardt, museumsinspektør Jesper Sejdner Knudsen og Axel Gadegaard, havde ikke været i tvivl. Vinderen af førstepræmien på 5.000 kr. er Lone Athanasakis fra Fårevejle for natbilledet ”Mælkevejen over gravhøjen på Vejrhøj”.

”Dette natbillede fangede mig øjeblikkeligt med sin stærke enkelhed og de store dybder,” skriver Kirsten Klein i sin motivering.

Andenpræmien på 3.000 kr. gik til Camilla Lundbye fra Odense for billedet ”Skumringsbad, 2021” fra Dovns Klint på sydspidsen af Langeland. Tredjepræmien på 2.000 kr. fik Ole Yssing, Nyborg, for billedet ”Det mørke Jylland”.

Axel Gadegaard åbner udstillingen på Lerchenborg og kårer vinderne af fotokonkurrencen “Det kjære Danmark 2021”. Foto: Ole Brandt.

Der var stort opbud af ferniseringsgæster på Lerchenborg. Fotoudstillingen deler plads med keramiker Anne Rolsted spændende projekt ”52 vaser – 52 buketter” med lige så mange rakubrændte vaser som året har uger. Alle matcher det, der vokser i grøftekanten, markskellet, skovkanten eller på engen og brakmarken og er særlig smukt og inspirerende i lige netop den uge.

-En hyldest til den danske natur og al den helse og livskvalitet, den har at byde på, siger Anne Rolsted om sit projekt, som også omfatter en bog med fotos af vaser og buketter.

Udstillingen på Lerchenborg har også en tredje del: H.C. Andersen Art Center præsenterer på plancher planerne om et kunst-, kultur, historisk oplevelses- og videnscenter på netop Lerchenborg.

Udstillingsgæster studerer Camilla Lundbyes præmierede billede “Skumringsbad”. Foto: Ole Brandt.
Keramiker Anne Rolsted i godt selskab med nogle af sine vaser. Foto: Ole Brandt.
Et lille udsnit af Anne Rolsted keramikprojekt, der kan ses på Lerchenborg til og med 12. september. Foto: Ole Brandt.
Lone Athanasakis’ vinderbillede “Mækevejen over gravhøjen på Vejrhøj.”
“Dette nattebillede fangede mig øjeblikkeligt med sin stærke enkelhed og de store dybder.
Ved gentagne gennemgange af alle billederne stod dette ene ud som en klar vinder for mig.
Dets stramme komposition, med mælkevejens stjernetåger som et lysende bælte bag den kuplede gravhøj,
flankeret af de levende træer, beskriver den uendelige historie fra nutiden og langt tilbage til vore
forfædre, bundet sammen af universets himmelhvælv. Minder os om, hvor længe vi har været her på
vores enestående plet i verden og er en levende del af helheden på denne blå planets uendelige, lange
bevægelse.” Kirsten Klein.
Camilla Lundbyes “Skumringsbad, Dovns Klint Langeland” fik andenpræmien.
“Et fotografis væsen er knyttet til lys. En kunstner kan altid male, selv i mørke, og en billedhugger kan
altid forme, også i mørke, men fotografen står i pagt med lyset, og dette vidunderlige fotografi fortæller
om den harmoni, som der er imellem dyr og natur, imellem himmel og jord og imellem lys og skygge.
Køerne suger lyset til sig, som næring, på samme måde som de drikker af vandet og spiser af græsset.
Tiden er standset fra dette sekund, som fotografen har valgt til at indfange Det kjære Danmark.”
Maja Lisa Engelhardt

Ole Yssings “Det mørke Jylland. Midtjylland,”fik tredjepræmien.
“To grusveje, der ikke fører noget sted hen. En ret stor vandpyt. Marker, der ligger brak. Et par huse, der
skutter sig i landskabet. Langt væk en kirke. Alt sammen under en stor dramatisk himmel med skiftende
sorte, blågrå og lysere skydække. Hverdagselementer i et landskab, vi ofte har mødt og ikke tænkt nærmere
over. I dette foto – med sine mange motiviske dele og elementer – samles alle de enkelte indtryk til et
nærmest visuelt monument over hverdagslandskabets mangfoldighed. Der er intet levende i billedet,
hverken dyr eller mennesker; udelukkende lysets og vindens bevægelser. Alligevel er billedet fuldt af spor
af menneskelig aktivitet, men underlagt naturens egne lovmæssigheder.”
Jesper Sejdner Knudsen

Hovedudstilling er åbnet

”Hold ved Skovgaard og mig. Lad os sammen stræbe mod ét mål: at gengive Danmarks natur, som den træder frem i folk og fæ, land og hav…” skrev Johan Thomas Lundbye i april 1844 til sin ven og malerkollega Lorenz Frølich.

Venskabet mellem guldaldermalerne Lundbye, Frølich og P.C. Skovgaard er temaet for hovedudstillingen på sommerens Lundbye Kunstfestival i Kalundborg. Lørdag åbnede udstillingen med en velbesøgt fernisering. de fleste kom

Venskabet mellem de tre kunstnere J.Th. Lundbye, Lorenz Frølich og P.C. Skovgaard fra 1800-tallets danske guldalder foldes smukt ud på udstillingen ”Venskab og fællesskab” – hovedudstillingen på sommerens Lundbye Kunstfestival i Kalundborg.

Udstillingen åbnede lørdag på Bispegården med stor deltagelse trods konkurrence fra de danske håndboldherrers OL-guldkamp. Åbningstalen blev holdt af filosof og Søren Kierkegaard-forsker Ettore Rocca.

De over 150 privatejede billeder blev studeret og beundret. Det handler om værker, som til daglig lever et stille liv i private samlinger. De fleste har ikke været udstillet offentligt før. “Skjulte skatte”, kalder udstillingens kurator Maja Lisa Engelhardt dem i det 152 sider store bogkatalog.

Til kataloget har Jette Baagøe, tidligere direktør for Jagt- og Skovbrugsmuseet, skrevet inspireret om venskabet og arbejdsfællesskabet mellem de tre guldaldermalere og om den tid, de levede i.

Udstillingen kan ses til og med 12. september. Og man kan med fordel kombinere besøget på Bispegården med at se udstillingen “Lundbye og hans venner” på Kalundborg Museum med museumsejede værker af de tre kunstnere.

Filosof Ettore Rocca åbner udstillingen på Bispegården. I forgrunden til højre lytter tidl. museumsdirektør Jette Baagøe, som har skrevet teksten til udstillingens meget flotte bogkatalog. Foto: Ole Brandt.
Trængsel ved salgsbordet med kataloger, bøger og andre spændende sager. Foto: Axel Gadegaard.
Godsejer Hans Christian Teisen, Vognserup, forklarer detaljer i P.C. Skovgaards billede “Alléen ved Vognserup” – et af udstillingen store malerier. Foto: Axel Gadegaard.
Efter åbningen af udstillingen “Venskab og fællesskab” på Bispegården opførte Graabrødre Kammerkor Niels W. Gades korballade “Elverskud” for en fyldt Vor Frue Kirke. Foto: Axel Gadegaard.

Lundbye er vendt hjem

Selv vejret var, som borgmester Martin Damm bemærkede, med sol og lette skyer i Lundbye-lune, da en talstærk skare af kalundborgensere og gæster ude fra lørdag bød Johan Thomas Lundbye velkommen hjem til Kalundborg.

Billedkunstner og Lundbye-discipel Maja Lisa Engelhardts bronzeskulptur af en af byens bedste kendte sønner (i hvert fald uden for Kalundborg) blev afsløret på det befærdede hjørne, hvor J. Hagemann-Petersens Allé møder Klosterparkvej. Og hvor land og by mødtes på Lundbyes tid.

Den 2,4 meter høje og 500 kilo tunge skulptur blev officielt overdraget til Kalundborg Kommune af Holger Prehnum fra den lokale Lundbyekomité, som i tre år har arbejdet på at realisere skulpturprojektet og Lundbyes hjemkomst med økonomisk støtte fra Bent O. Jørgensens Fond, Den Danske Forskningsfond og Kalundborg Kommune.

Vestsjællands Kammerkor skabte med danske sange en fin musikalsk ramme om begivenheden.

Maja Lisa Engelhardt fortæller om skulpturens tilblivelse. Foto: Ole Brandt.
Og her er han så. Lundbye er hjemme i Kalundborg, omgivet af bysbørn og andet godtfolk. Foto: Ole Brandt.
Skulptur i jordhøjde. Man skal forestille sig guldaldermaleren Lundbye med tegne- og malegrejet under armen på vej hjem til bedsteforældrenes hus i Skibbrogade fra en af sine ekskursioner til sit elskede Røsnæs. Foto: Ole Brandt.
Formand Holger Prehnum overrakte på vegne af Lundbykomitéen overdragelsesdokumentet for Lundbye-skulpturen til borgmester Martin Damm på vegne af Kalundborg Kommune. Foto: Axel Gadegaard.
Vestsjællands Kammerkor sang danske sange og varmede stemmerne op foran Sigrid Undsets Hus på Torvet. Foto: Ole Brandt.
Fælles fodslag. Johan Thomas Lundbye får følgeskab af Maja Lisa Engelhardt og borgmester Martin Damm. Foto: Axel Gadegaard.

En udstilling med skjulte skatte

På Bispegården i Kalundborg er der fuld gang i forberedelserne til Lundbye Kunstfestivals hovedudstilling med privatejede værker af de nære venner J.Th. Lundbye, Lorenz Frølich og P.C. Skovgaard.

Ophængningen af de cirka 160 billeder bliver styret af Maja Lisa Engelhardt. Hun har valgt at dele udstillingen i fire afsnit efter billedernes motiver: Dyr, natur, mennesker og mytologi.

Der er skitser, tegninger, grafik og malerier, og der er billeder, som viser de tre guldaldermalere fra sider, som de ikke er mest kendt for, men som de også mestrede. Hvis man f.eks. forbinder Lorenz Frølich med hans bogillustrationer og især hans drabelige skildringer af nordiske guder og helte, bliver man her mindet om, hvor fremragende en landskabs- og portrætmaler, han også var.

Meningen har ikke været at præsentere en kunsthistorisk udstilling men at ”åbenbare skjulte skatte, som har ventet på at blive plukket eller set på som forårsblomster og trækfugle,” som Maja Lisa Engelhardt skriver i det flotte bogkatalog med fornemme gengivelser af de mange billeder.

Jette Baagøe, tidligere direktør for Jagt- og Skovbrugsmuseet har skrevet en inspireret og oplysende tekst om de tre guldaldermaleres venskab og samtid.

Maja Lisa Engelhardt i gang med at ordne de mange spændende privatejede billeder. Foto: Ole Brandt.

Som dyremaler var og er J.Th. Lundbye kendt ikke mindst for sine køer. Men her han indfanget en kat med pensel og farver. Billedet, der er i privat eje, er en af de skjulte skatte, der kommer frem i lyset på Bispegården. Foto: Narayana Press.

Lundbye er landet

Johan Thomas Lundbye er ankommet til Kalundborg. Maja Lisa Engelhardts bronzeskulptur af Kalundborgs berømte bysbarn er i tildækket tilstand anbragt på det fundament på hjørnet af J. Hagemann-Petersens Allé, der har ventet på skulpturen i et par måneder, mens den er vokset frem på et kunststøberi i den toscanske by Pietrasanta.

Mandskab fra Kalundborg Kommunes Entreprenørservice fik skulpturen på plads i samråd med chefkonservator Lars Henningsen fra Bevaringscenter Nord.

På lørdag den 7. august falder tildækningen, og så er Lundbye officielt vendt hjem til sin fødeby.

Lundbye-skulpturen bliver hejst på plads og fæstnet til fundamentet. Maja Lisa Engelhardt og Lars Henningsen følger nøje. Foto: Holger Prehnum.

Nye Lundbye-steder

J.Th. Lundbyes kærlighed til Røsnæs er velkendt – ligesom mange af de billeder, der kom ud af hans vandreture i halvøens vilde natur.

Men også på det blide Asnæs fandt han inspiration til nogle af sine motiver.

Under Lundbye Kunstfestival 2021 er otte nye landmarks – steder, som Lundbye har foreviget i skitser, tegninger eller malerier – holdt over dåben. De fleste af dem netop på Asnæs.

Den officielle indvielse fandt sted på Møllebakken i Kalundborg med en efterfølgende guidet tur til de nye landmarks. Jens Balslev, som sammen med Hans Guldager Christiansen, har fundet frem til både de 10 første og de otte nye landmarks, var kyndig guide. Turen var udsolgt med 15 deltagere.

Billederne her er taget af Axel Gadegaard fra Lundbyekomitéen.

Jens Balslev har efterforsket de steder, som inspirerede J.Th Lundbye, og de billeder, der kom ud af det.
Jens Balslev bringer deltagerne tæt på Lundbyes motiver og historierne bag.
De nu 18 Lundbye-landmarks er på én gang kunst- og naturoplevelser.