Nyheder

En lang Lundbyerus

At tale om en rus er måske lige stærkt nok. Og dog. For sikkert er det, at Lundbye og hans univers i den grad har fyldt hos Lundbyekomitéen og vores samarbejdspartnere i en lang periode, som sluttede søndag den 12. september.

Ordet Lundbyerus skyldes digteren Erik Knudsen (1922-2007). Det er titlen på et digt fra hans allerførste digtsamling ”Dobbelte dage” fra 1945.  

Her er digtet som en passende afrunding på de mange timer, dage, uger og måneder, vi har tilbragt i tæt selskab med Lundbye, hans univers og hans venner Frølich og Skovgaard.

Min Lundbyerus

Jeg var ikke mig selv, jeg var Lundbye,

sad trygt på barneskammel hos naturen,

lykkelig ene i det åbne land.

Den lave slette, himlens oceaner

blev tegnet ned og fyldte på papiret

så lidt som skyggen af et kløverblad.

Og jeg fik øjne. Alt sprang op som døre.

Jeg tegnede og skrev, jeg ville ikke

at drømmen skulle flyve. Jeg var stædig.

Jeg holdt den fast. Der sad jeg tolv år gammel

med verden som en hund for mine fødder.

Fodnote: Den meget unge Erik Knudsens kunstneriske ambitioner var rettet mod tegne- og malerkunsten, og det er digtet ”Min Lundbyerus” udtryk for. Senere blev lyrikken (og den politiske revy) hans foretrukne udtryksform.

Digtet gengives med tilladelse fra Erik Knudsens familie.

Elever fra 4.-5. klasse på Tømmerup Fri- og Efterskole fordybet i at tegne efter billederne på udstillingen på Bispegården med Lundbye, Frølich og Skovgaard. De er på cirka samme alder som digtets 12-årige Lundbyeberusede Erik Knudsen. Foto: Peer Lysemose.

Finale i Lundbye-land

Lundbye Kunstfestival 2021 lukkede med fornem cellomusik arrangeret til lejligheden.

På dag 72 efter starten 3. juli sluttede Lundbye Kunstfestival søndag – og helt passende med koncert i Raklev Kirke.

For kirkens omgivelser er om noget Lundbye-land. Her kan man den dag i dag besøge to af  J.Th. Lundbye yndede motiver: Vriedyssen på Raklev Høje og stensætningen med Hundehovedet lige øst for kirken.

Det havde man mulighed for på en guidet tur inden festivalfinalen i den næsten fyldte kirke: Koncert med Copenhagen Cello Quartet alias cellotroldmanden Morten Zeuthen og hans virtuose lærlinge Toke Møldrup, Henrik Dam Thomasen og Jakob Kullberg.

Det er ikke fordi, der på J.Th. Lundbyes tid, 1800-tallet danske guldalder, blev komponeret en mængde værker for fire celloer. Nærmest ingen. Så koncertens program blev først og fremmest en opvisning i suverænt udført cellomusik fra barok til tango – fra Henry Purcells ”Chaconny” til franske Carlos Gardels smægtende filmmelodi ”Por una Cabeza” fra 1935.

Hilsen til J.Th.

Og så alligevel. Morten Zeuthen havde fisket et ganske lille stykke for cellokvartet frem fra musikken til Bournonville-balletten ”Sylfiden” fra 1836 – det år, hvor Lundbye fyldte 18. Det indgik i et delvist improviseret musikalsk forløb, skabt af kvartetten til lejligheden som en hilsen til J.Th.

Og som ekstranummer havde kvartetten arrangeret sin egen smukke version af ”Morgensang” (også kendt som B.S. Ingemanns ”I østen stiger solen op”) fra guldalderkomponisten C.E.F. Weyses korballade ”Elverskud”.

Blandt tilhørerne var repræsentanter for festivalarrangøren Lundbyekomitéens mange samarbejdspartnere, der har gjort sommerens festival mulig, og de fik stor tak af komitéformand Holger Prehnum.

Copenhagen Cello Quartet klar til Lundbye kunstfestivalens afslutningskoncert. Kvartetten var næsten på hjemmebane, konstaterede kapelmester Morten Zeuthen, for Raklev Kirke var et af de første steder, hvor den gav koncert efter sin start i 2008. Foto Holger Prehnum.
Copenhagen Cello Quartet spillede 1600-tals musik af Henry Purcell og musik af 1900-tals komponisterne Alexandra Tansman, Dmitri Shostakovitj, Rudolf Matz, Carlos Gardel og danske Hans Abrahamsen. Foto Holger Prehnum
Tak for denne gang. Lundbye Kunstfestival lukkede og slukkede søndag. Festivalens banner i Kordilgade kan pilles ned. Foto Ole Brandt.

Fortryllende fortællekunst

I sidste uge brækkede Susse Wold venstre håndled ved et falduheld i hjemmet.

-Det er ikke så meget det, at man falder. Det afgørende er, at man kan rejse sig igen, sagde en smilende Susse Wold til publikum på Lerchenborg fredag aften.

For den 82-årige skuespillerinde havde på ingen måde ladet sig slå ud af en brækket arm.

Hun stillede op i Stalden på Lerchenborg med ”Snedronningen” – det H.C. Andersen-eventyr, hun altid har holdt mest af – og fortryllede publikum med fornem fortællekunst.

Alt hvad eventyret om, meget kort fortalt, hjertets sejr over forstandens hovmod rummer af drama, humor og poesi blev formidlet med indlevelse og overskud. Skulle der have siddet en enkelt publikummer med en splint af trolddjævlens spejl i hjertet, var den bortsmeltet, da historien var ude og Gerda havde reddet Kay ud af den kolde, tomme herlighed hos Snedronningen.

Teaterformidlingen Femkanten havde hentet Susse Wold og ”Snedronningen” til Lerchenborg som det næstsidste arrangement i Lundbye Kunstfestival, der slutter søndag med Copenhagen Cello Quartet i Raklev Kirke.

150 var på plads i Stalden på Lerchenborg og oplevede en magisk stund i selskab med Susse Wold og H.C. Andersens central eventyr “Snedronningen”. Foto: Holger Prehnum.

Guldalder i børnehøjde

Udstillingen på Bispegården med billeder fra private samlinger af de tre guldaldervenner J.Th. Lundbye, Lorenz Frølich og P.C. Skovgaard har haft besøg af flere skoleklasser. De har enten besøgt udstillingen uanmeldt sammen med deres lærere eller taget imod tilbuddet om en indføring i guldalderen, som Peer Lysemose fra Lundbyekomitéen står for.

I dag tirsdag var 4. klasse fra Kalundborg Friskole på besøg. Efter at fået fortalt om guldalderen i almindelighed og de tre kunstnervenner Lundbye, Frølich og Skovgaard i særdeleshed, gik eleverne i krig med selv at tegne og male – enten ud af egne hoveder eller inspireret af de udstillede billeder.

Lundbyekomitéen har været meget opsat på, at formidling af guldalderen og dens billedverden til børn og unge skulle være en del af Lundbye Kunstfestival. Det er lykkedes fint med undervisningsforløb eller –indslag i folke- og friskoler og på Kalundborg Gymnasium og, for de allermindste, Vores Kalundborgs paletkonkurrence i børnehaverne.

På billederne er 4. klasse fra Kalundborg Friskole i gang med blyanter og farver. Foto: Peer Lysemose.

Festivalfinale med eventyr og mestercellist

Lundbye Kunstfestival takker af med Susse Wold og Copenhagen Cello Quartet.

Der står fornem cellomusik og en suveræn teateroplevelse på programmet, når sommerens Lundbye Kunstfestival 2021 i Kalundborg takker af i den kommende weekend.

Fredag den 10. september besøger skuespiller Susse Wold Stalden på Lerchenborg Slot med en af sine største succeser i genren monolog/oplæsning: H.C. Andersens eventyr ”Snedronningen”. Det er historien om hjertets sejr over forstandens hovmod og et af H.C. Andersens allersmukkeste eventyr og det, Susse Wold selv holder allermest af.

Teaterformidlingen Femkanten er arrangør.

-Jeg har lyst til at dele min begejstring for og glæde ved eventyret om “Snedronningen”, siger Susse Wold. Pressefoto.

Mesteren og hans lærlinge

Søndag den 12. september takker Lundbye Kunstfestival 2021 af med en eftermiddagskoncert i Raklev Kirke med Copenhagen Cello Quartet med cellisterne Morten Zeuthen, Toke Møldrup, Henrik Dam Thomsen og Jakob Kullberg. Kvartetten spiller musik fra Johan Thomas Lundbyes tid, 1800-tallets danske guldalder.

Morten Zeuthen er, som Politiken skrev, da han i juni i år fyldte 70 år, uden overdrivelse en af Danmarks mest kendte og elskede klassiske musikere. I sit lange musikalske liv har han delt sin tid mellem karrieren som udøvende musiker og pædagogikken. 

Som professor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium har han været læremester for den nuværende generation af danske topcellister – inklusive sine tre medcellister i Copenhagen Cello Quartet. 

Og så er Røsnæs i øvrigt hans andet hjem, nærmere betegnet familiens sommerhus ved Ulstrup.

Copenhagen Cello Quartet med Morten Zeuthen (siddende) sætter et flot punktum for Lundbye Kunstfestival 2021. Pressefoto.

Koncert i Lundbye-land

Raklev Kirke er et fint sted at runde den over to måneder lange Lundbye-festival af. For Vriedyssen på Raklev Høje er motivet for et af Lundbyes hovedværker, “En Gravhøj fra Oldtiden ved Raklev på Refsnæs”, og tæt på Raklev Kirke finder vi en stensætning med den meget specielt formerede overliggersten ”Hundehovedet”, som Lundbye besøgte og tegnede mange gange.

Halvanden time før cellokoncerten, der begynder kl. 16.30, arrangeres en guidet tur til de to Lundbye-steder med Jens Balslev som guide.

Udstillingen på Bispegården med privatejede værker af guldaldervennerne J.Th. Lundbye, P.C. Skovgaard og Lorenz Frølich og udstillingen på Kalundborg Museum med de samme tre slutter samtidig med festivalen. Udstillingen i Stalden på Lerchenborg med Anne Rolsteds keramik og fotos fra festivalens fotokonkurrence slutter også 12. september.

Og der er god mulighed for at kombinere et besøg på Bispegården med en guidet rundvisning. Der er rundvisninger på udstillingen 7., 8. og 11. september med henholdsvis Annette Bach Møller og Jens Balslev som guider.

Lundbyes skitse til hans billede af Vriedyssen på Raklev Høje fra 1839. Skitsen, som er udateret, kan ses på udstillingen på Bispegården med privatejede værker af Lundbye, Frølich og Skovgaard. Og dyssen kan besøges med guide inden cellokoncerten i Raklev Kirke søndag den 12. september.

Ny rundviser

Maja Lisa Engelhardt er blevet forhindret i at stå for rundvisningen på udstillingen “Venskab og fællesskab” på Bispegården tirsdag den 7. september kl. 16-17. I stedet viser Annette Bach Møller, billedkunstlærer på Kalundborg Gymnasium, rundt og fortæller om billederne og venskabet og arbejdsfællesskabet mellem J.Th. Lundbye, Lorenz Frølich og P.C. Skovgaard.

Annette Bach Møller står også, som planlagt, for rundvisningen på udstillingen onsdag den 8. september kl. 16-17.

Den sidste rundvisning finder sted lørdag den 11. september, også kl. 16-17, og den står Jens Balslev for.

Billetter kan købes i forsalg her på hjemmesiden under “rundvisninger”.