Lundbye vendte tilbage til Røsnæs

Røsnæs i fineste forårsdragt er kulisse for DR-dramadokumentar om guldaldermaleren Johan Thomas Lundbye.

– Når du når hertil, må du godt kigge op gennem grenene – op mod himlen.

Instruktør Thomas Roger Henrichsen viser, hvordan han vil have skuespiller Thomas Diepeveen til at bevæge sig ned ad den tæt bevoksede sti nær Helles Klint.

 Og her kommer han gående: Johan Thomas Lundbye iført høj hat og figursyet frakke og med sit malegrej på ryggen, dybt opslugt af det forårsfriske landskab på sit elskede Røsnæs.

Thomas Diepeveen spiller rollen som Lundbye i en dramadokumentar om guldaldermaleren, som til efteråret vises på DR TV.

De sidste optagelser fandt sted torsdag på fire udvalgte lokaliteter på Røsnæs, hvor filmholdet fra produktionsselskabet Thin Green Line var i sving fra sidst på formiddagen til solnedgang.

Holdet var omkring Helles Klint, Elverdam og stensætningen med Hundehovedet på Raklev Høje, før dagen og optagelserne sluttede med solnedgang over betagende Vindekilde.

Tilbage står arbejdet ved klippebordet og i lydstudiet.

Billedkunstner Niels Valentin instruerer Thomas Diepeveen i den rette håndtering af pensler og andet malegrej. Stedet er Helles Klint, Lundbyes yndlingsmotiv på Røsnæs. Foto: Ole Brandt.

God gavn af landmarks

-Vi var fra starten klar over, at vi skulle optage on location ved Kalundborg, hvor Lundbye hentede mange af sine motiver. Så det kom meget tilpas, da vi blev opmærksomme på det store Lundbye landmark-projekt, fortæller producer Lars Rønnow Torp.

Lundbyes foretrukne motiver er kortlagt og lige til at udforske via de 18 landmarks på Røsnæs, Asnæs og i Kalundborg, som den lokale Lundbyekomité står bag. Det har filmholdet nydt godt af.

To dage før turen til Røsnæs filmede holdet på Selsø Slot i Hornsherred, hvor et mindre og ydmygt lokale optrådte som Lundbyes københavnske kunstnerhybel. Og hvor billedkunstner og medlem af Lundbyekomitéen Maja Lisa Engelhardt blev interviewet til dokumentaren som passioneret Lundbye-discipel. Det samme blev Peter Løhr, forfatter til Lundbye-romanen “Hulemennesket”, og Gertrud Oelsner, direktør for Den Hirschsprungske Samling og

Detaljerne i orden

– Når man laver en dokumentar om en kunstner, er der normalt tale om et nedslag i en bestemt periode – typisk de unge formative år. Men Lundbyes liv var så kort, blot 29 år, at vi har taget det hele med, siger Thomas Roger Henrichsen som står for både instruktion og manuskript – efter grundig research. Så grundig, at Thomas Diepeveen/Lundbye i en af scenerne optræder med en aflang skitsebog, meget lig “Den lange bog” (egentlig en kasseret regnskabsbog), der spillede en særlig rolle for guldaldermaleren, fordi den var en gave fra hans store ulykkelige kærlighed, godsejerdatteren Louise Marie Neergaard fra Vedbygård i Ruds Vedby.

-Du skal lige have justeret moustachen, siger sminkør Birgitte Lassen til Thomas Diepeveen/Lundbye, mens kostumier Anemone Overgaard Larsen retter lidt på kravetøjet. Foto: Ole Brandt.

Filmen om Lundbye indgår i en serie på fire med fællestitlen ”Store danske kunstnere”. De tre andre er Bertel Thorvaldsen, Anne Marie Carl-Nielsen og Elisabeth Jerichau Baumann. Filmene kan ses på DR TV fra midten af november i år. Der er truffet aftale med Lundbyekomitéen om, at den også vil blive vist i Kalundborg under Lundbye Kunstfestival 2024.

-De fire kunstnere er valgt ud fra, at de skal have kunsthistorisk relevans og være nogenlunde alment kendte, og der skal være en god historie at fortælle. Og i Lundbyes tilfælde kan man ikke finde en bedre repræsentant for 1800-tallets danske guldalder, fastslår Lars Rønnow Torp.

Stensætningen øst for Raklev Kirke med den ejendommelige overligger, kaldet Hundehovedet, har Lundbye gengivet flere gange. Den kommer også med i filmen. Foto: Ole Brandt.

Også Lundbye er tæt knyttet til sin mobiltelefon, mens han får sig en snak med instruktør Thomas Roger Henrichsen (tv.) og Jens Balslev, manden bag Lundbyekomitéens landmarkprojekt, som fulgte optagelserne på Røsnæs. Foto: Ole Brandt.

Flere nyheder