To af guldaldermaleren Johan Thomas Lundbyes allerbedste billeder med motiver fra fødebyen Kalundborg og omegn er købt af Museum Vestsjælland. De to malerier – ”Møllebakken ved Kallundborg” og ”Bugt ved Kallundborg Fjord ved Asnæs Skov” – er købt af museet på en auktion 2. december hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner i Lyngby.
Det har kunnet lade sig gøre takket være en flot donation fra Bent O. Jørgensens Fond i Kalundborg og støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen.
Og med i købet er et tredje Lundbye-billede med titlen ”Køer på Åben Mark. Regndag” (1847) – et klassisk Lundbye-motiv. Det rakte pengene til, efter at de to billeder med Kalundborg-motiver fik hammerslag ved lidt under vurderingen.
“Møllebakken ved Kallundborg” (1847). Møllerne på billedet er Gregersens, Boisens og Ulstrup møller, som udgjorde halvdelen af bakkens møller på Lundbyes tid. Billedet har ekstra lokal tilknytning på den måde, at det er bestilt af kommandørkaptajn (senere viceadmiral) Jens Seidelin som en gave til hans hustru Anna Elisabeth Seidelin (født Bonnevie). Hun var Lundbyes moster og var vokset op i Skibbrogade 8 i Kalundborg, hvor også Johan Thomas Lundbye boede de første otte år af sit liv.
Udstilles til foråret
De tre malerier meldes i god stand. De skal nu tjekkes af en konservator, og de vil efter planen blive præsenteret og udstillet på Kalundborg Museum i løbet af foråret 2025, efter at man har sikret sig, at forholdene er i orden med hensyn til sikkerhed og klima.
Museum Vestsjælland råder i forvejen over 17 værker af Lundbye. Nyerhvervelserne vil tilføre samlingen en ny dybde og helhed. Særligt de to malerier fra Møllebakken og Kalundborg Fjord/Asnæs har også stor kulturhistorisk og topografisk betydning. Deres motiver knytter sig direkte til museets geografiske ansvarsområde, og de fortæller historier om landskaber og liv i 1800-tallets Kalundborg, skriver Museum Vestsjælland i en pressemeddelelse.
Møllebakke-billedet er fra 1847, Asnæs-billedet fra 1839.
Besøgende på Lundbye Kunstfestival 2024 i Kalundborg vil nikke genkende til de to malerier. De indgik (som kopier) i den store udstilling på Bispegården – nærmere betegnet den del af udstillingen, der handlede om Lundbyekomitéens store projekt med 18 Lundbye-landmarks i og ved Kalundborg.
Og de er fyldigt beskrevet i Jens Balslevs flotte bog om Lundbyes Kalundborg, som Lundbyekomitéen udgav under festivalen.
“Bugt ved Kallundborg Fjord ved Asnæs Skov”, dateret december 1839. Billedet er malet ved Havnemarken, hvor vejen ender på det yderste Asnæs.
Lokalt initiativ
Købet kom i stand, efter at Anna von Lowzow, journalist og filminstruktør med lokale rødder, gjorde Lundbyekomitéen opmærksom på, at billederne kom under hammeren hos Bruun Rasmussen. Sammen henvendte vi os til Museum Vestsjælland og foreslog, at museet erhvervede billederne for at sikre lokalt ejerskab – på længere sigt med tanke på planerne om et kunstmuseum i Kalundborg som en selvstændig organisation men gerne i forbindelse med Museum Vestsjælland.
At Bent O. Jørgensens Fond og Slots- og Kulturstyrelsen, trods kort varsel, var med på ideen, er bare fantastisk.
Stor ros til alle parter for et yderst positivt samarbejde.
”At erhverve disse værker betyder meget mere end blot at udvide en samling. Det giver mulighed for at fortælle nye historier om Kalundborgs kulturarv og placere Lundbyes kunst i en lokal og national kontekst – vi er Bent O. Jørgensens Fond og Kulturarvsstyrelsen dybt taknemmelige. Der skal også lyde en stor tak til Lundbyekomitéen i Kalundborg og andre lokale kræfter, der har støttet op om museets arbejde med erhvervelse af værkerne,” skriver en begejstret museumsdirektør Eskil Vagn Olsen i pressemeddelelsen fra Museum Vestsjælland.
I Lundbyekomitéen kan vi heller ikke få armene ned.
“Køer på åben Mark. Regndag.” Malet i 1847.