Sortensten

Kallundborg Fjord d. 30. Juli 1839

Lundbye har tydeligvis lavet denne tegning, billede 5,  ombord i en sejlbåd. Personen, der styrer båden med den 4-5-tårnede kirke i baggrunden, er muligvis en fætter, og målet for turen er sandsynligvis Asnæs forskov, der hvor Sortensten ligger. For tegningen er lavet på samme blad som en tegning af Sortestenen set fra vandsiden og er […]

Om maleriet

Asnæs Skov, 2. July 1847

Oliemaleriet Skrænterne ved Asnæs Dyrehave er malet på stedet og har den friskhed og umiddelbarhed i udtrykket, som Lundbye selv holdt så meget af. Det er muligt, at han har tilføjet noget, da han i atelieret har klæbet papirbilledet op på et lærred. Men man får indtrykket af, at motivet er umiddelbart sanset og nærmest […]

Asnæs med skoven inspirerer

Da Lundbye i sommeren 1847 kom hjem fra sit to-ugers ophold på Refsnæs, hvor han boede hos bønder i Ulstrup og hos sin bror på Røsnæsgården, havde hans mor sørget for, at han kunne bo nogle dage på Hedvigslyst på Asnæs, så han også kunne gøre nogle studier her på denne meget anderledes halvø. Det […]

Skrænterne ved Asnæs Dyrehave, 1847

Sammen med maleriet af teglværket, er dette, Skrænterne ved Asnæs Dyrehave, resultaterne af Lundbyes 2-3 dages ophold på Hedvigslyst i juli 1847. Han kaldte dem ’studier’ fordi de i hovedsagen fremstår i den form, han malede dem på stedet. Begge er de eksempler på, hvordan han besad evnen til at indfange stemningen, lyset og intensiteten […]